I
dette blogginnlegget vil hensikten være å belyse hvordan de
statlige organene opptrer under en varsling, etter en varsling, samt
hvordan de håndterer et varsel på dårlig håndtering av en
tidligere vunnet varslersak.
Jeg
har skrevet om hvordan det er å betrakte som en mal å være en
varsler tidligere (link), og også behandlingen fra det offentlige i
en varslersak er også her å betrakte som en mal. I og med at jeg
har hatt så mange henvendelser fra
andre varslere i
årene etter å ha vunnet i rettssystemet, kan jeg faktisk si at
dette er en mal på hvordan de som har opplevd en varslersak har
opplevd, og erfart det offentlige. Jeg bruker min sak som eksempel,
da alt i denne kan dokumenteres, men dette kunne like gjerne vært en
hvilken som helst annen varslersak jeg er kjent med.
De
kritikkverdige forholdene som berørte Statens Strålevern i min
varsling, ble varslet om for å ivareta sikkerheten til innbyggerne i
Oslo. Det gjaldt uvettig bruk av radioaktive stråler, dette er noe
befolkningen ikke merker i nuet (verken ved et stort smell eller
utblåsninger i fjernvarmenettet), derimot er dette skader, altså
kreft, som kommer 3-7 år etter at man har vært utsatt for uvettig
stråling, dvs for store doserater utført av uvørne NDT-operatører.
Faksimile fra Statens Strålevern sine nettsider www.nrpa.no
|
En
av de tingene jeg varslet om gjaldt uvettig bruk av radioaktive
isotoper, dvs. radioaktive kilder, i Oslo sentrum. hvis
man følger regelverket er ikke dette farlig, dvs når man beskytter
allmennheten rundt, slik at ingen kommer innenfor det område som har
for høy radioaktiv stråling. Problemet
her var at vi ikke hadde måleutstyr for å avgrense det radioaktive
område, vi
brukte heller ikke sperrebånd for
å avgrense område som var farlig.
Når
jeg i 2014, pga. medias fokus rundt utblåsningene i fjernvarmenettet
i Oslo, ba Statens Strålevern om innsyn i min egen varslersak fra
2007, ble jeg sjokkert over hvor lite Statens Strålevern hadde
involvert seg. Dette til tross for alle de alvorlige påstander,
påstander som alle senere ble bekreftet og verifisert. Hvis Statens
Strålevern hadde gått dypere inn i saken, ville resultatet blitt
enda mer sjokkerende, og enda større brudd blitt verifisert. Må her
nevne den hemmeligstemplede rapporten fra 2010, der
strålevernsansvarslig i firmaet jeg varslet i fikk en skriftlig
advarsel, ikke av Statens Strålevern, men fra sertifiseringsorganet.
Fordi sertifiseringsorganet som utarbeidet rapporten ikke kunne utøve
annen straff enn en skriftlig advarsel, da sertifikatet har blitt
tatt i et utenlandsk selskap, mottok Statens Strålevern rapporten
slik at de kunne følge opp!
Pga.
den manglende interessen Statens Strålevern, til tross for alle
beviser, utøvde i varslersaken, så jeg meg nødt til å stille en
del kritiske spørsmål til Statens Stråleverns håndtering av
varslersaken. Jeg stilet da en rekke spørsmål til Statens
Strålevern, og forventet en profesjonell behandling, til tross for
at jeg så det manglet en god del dokumenter i saken jamfør min
innsynsbegjæring.
Ett
av mine spørsmål er hvordan man skal gå frem i generelle
varslersaker, det være seg selvopplevde situasjoner som bl.a.;
uvettig bruk av isotoper (radioaktive kilder) i tettbebygd strøk,
manglende sperring for allmennheten, manglende lovpålagte
persondosimeter og derav manglende lovpålagte oversikt over
doserater der arbeidsgiver ikke har fulgt lovverket i
henhold
til Statens Stråleverns egne regler og prosedyrer, men også
generelt innenfor Statens Strålevern ansvarsområde og NDT. Dette
også på bakgrunn av at folk i bransjen har stilt disse spørsmålene
til meg, og spurt om jeg kan gå videre med de, da de selv ikke tør.
Videre
ønsker jeg en tilbakemelding på Statens Strålevern administrerende
direktør, Ole Harbitz’ kronikk i Aftenposten, der han omtaler min
varslersak og nærmest roser Statens Stråleverns gode dialog med
varsleren under hele prosessen. Til dette vil jeg påpeke at det ble
først en viss
form for kommunikasjon mellom Statens Strålevern og meg etter
at jeg vant rettssaken. Før rettssaken var det liten, eller nærmere
bestemt ingen
kommunikasjon.
Jeg
kan derimot dokumentere at Statens Strålevern innrømmer at de ikke
har
fulgt opp varslingen forsvarlig, samt det faktum at etter
at jeg vant i Borgarting Lagmannsrett, ble Per
Yngve Monsen og jeg invitert til å holde foredrag på hvordan
Statens Strålevern i fremtiden skulle/skal håndtere en eventuell
varsling på dette óg andre områder. Den eneste tette
kommunikasjonen Statens Strålevern har hatt er nemlig med firmaet
jeg var varsler i. Statens Strålevern kontaktet aldri
varsleren
for å verifisere de opplysningene de fikk av firmaet. For her ble
nemlig Statens Strålevern ført
bak lyset,
dette kom frem ved
flere
vitneutsagn under rettssaken. Og ikke minst kommer det frem i den
hemmeligstemplede rapporten fra 2010, samt
i min innsynsbegjæring av 2014. Og
det er jo nettopp derfor at jeg i 2014 må gå til det skrittet å
varsle om dårlig håndtering av varslersaken fra 2007
som
jeg vant i slutten
av 2009.
Jeg
skrev i mine eposter til Statens Strålevern at jeg ønsket å være
anonym. Til dette fikk jeg et svar, sitat: «Du
ber om at dine e-poster skal unntas offentlighet. Det er da viktig å
være klar over at vi følger offentleglova på dette området. Dette
gjelder også i saker som dreier seg om varsling. Hva som kan unntas
offentlighet skisseres der, hovedregelen er at alle dokumenter skal
være offentlig tilgjengelig. Vi unntar dokumenter bare dersom vi har
juridisk hjemmel for det.»
Det
oppleves i denne uttalelsen og i resten av de e-poster jeg har fått
fra saksbehandler i Statens Strålevern, at hvis du ikke her passer
deg, så vil alle dine
e-poster til
oss ang. varslingen,
bli offentliggjort. For
meg oppleves dette som: «Kom bare ikke her og spør spørsmål rundt
vår håndtering!»
Dette
til tross for at det står i betydningen rundt varslingsparagrafene
fra 2007, at man kan varsle anonymt. (Når det gjelder dette tema;
anonymt, er det et av temaene som kommer opp i neste blogginnlegg.)
Det blir også paradoksalt at dette kommer fra Statens Strålevern,
da jeg i min innsynsbegjæring ser at ikke engang min egen varsling
er arkivert i saken. Dette er også noe jeg poengterer ovenfor
Statens Strålevern i flere e-poster.
Det
eneste jeg sitter igjen med etter å ha forsøkt å finne ut av hva
Statens Strålevern har gjort med de kritikkverdige forholdene jeg
varslet om, er fortvilelsen over at jeg ikke får ett
eneste svar
på de spørsmålene jeg har stilt, og regelrett har krav på jmfr.
Statens Stråleverns eget lovverk. Som et eksempel på tåkeprat og
svada siterer jeg her svaret jeg fikk fra Statens Strålevern: ”Du
har mange spørsmål, jeg skal forsøke å svare... bla bla bla, bla
bla bla bla."
Intet
blir
besvart, utenom at de konkluderer med, sitat: "Ut
i fra et menneskelig perspektiv har vi likevel forståelse for at
varslersaken har hatt stor betydning for deg, men som myndighet har
vi lukket saken." Videre
kommer det frem at siden saken er lukket, åpner ikke Statens
Strålevern saken igjen for å svare på mine spørsmål som
gjelder dårlig håndtering av en varslersak…
Etter hvert forstår jeg grunnen til manglende svar, tåkeprat og
ønsket om å holde saken lukket; det er samme
mann
som skal gjøre en vurdering om han
som
saksbehandler har gjort feil i varslersaken fra 2007.
Siden
Statens Strålevern ikke på noen punkt klarer å komme med svar på
mine konkrete spørsmål, tatt i betraktning at det ligger veiledning
om hvordan gå frem og plikten til å varsle (§ 19. Varslingsplikt
ved ulykker og unormale hendelser (link), valgte jeg å be om et møte med Arbeids- og sosialdepartementet,
dette også fordi varslingsreglene i disse dager er oppe til
vurdering av departementet. Arbeids- og sosialdepartementet mottok da
på møtet vi hadde den 25. september 2014, en varsling om Statens
Stråleverns manglende håndtering og oppfølging av varslersak.
Dokumentene ble da videresendt til det gjeldende departement som har
ansvar for Statens Strålevern, dvs. Helse- og omsorgsdepartementet.
Når
man kommer opp på dette nivået i en varslingsprosess, tenkte jeg
som følger; nå må man være villige til å gå inn og undersøke,
og ikke minst forventet jeg å få svar på mine spørsmål, i og med
at dette faktisk er en varslersak som har vært igjennom
rettssystemet, og
vunnet.
Til
tross for regelverk, og
paragrafer,
der jeg sågar påpeker paragrafenes innhold ovenfor både Statens
Strålevern, og nå Helse- og omsorgsdepartementet. Dette
lovverket
er
for å oppbevare NDT-operatørenes doserater, og at NDT-operatørene
kan få sine doserater oppgitt
til
enhver tid. I lovverket står det poengetert nettopp
dette, at bedriften
har ansvar for å melde inn alle
persondosimeter
til
operatører inn
til Statens Strålevern minst en gang pr år, og
Statens Strålevern har sågar plikt til å oppbevare denne
informasjonen i minst 60 år:
«Arbeidsgiver plikter å oppbevare resultatene av doseovervåkningen,
og informere de ansatte skriftlig om doseavlesningene, jf. §§ 32 og
33 i Strålevernsforskriften. Resultatene av overvåkningen skal
årlig rapporteres til Statens strålevern», velger Helse- og
omsorgsdepartementet likevel og svare som beskrevet nedenfor.
Jeg
har bedt Statens Strålevern om mine doserater, som bedriften som
jobber med radioaktive kilder jmfr. lovverket med §§ 32 og 33, er
pålagt å registrere inn til Statens strålevern en gang pr år. På
dette spørsmålet svarer Statens Strålevern meg ikke. Helse- og
omsorgsdepartementet derimot, gir et utfyllende svar på at jeg ikke
kan ha jobbet med radioaktive kilder siden Statens Strålevern ikke
har svart meg (gjør oppmerksom på at dette er en varslersak der
nettopp radioaktive kilder er involvert, og at varslersaken er
vunnet.)
Hva
er vitsen med å varsle, når selve myndigheten ikke engang er klar
over lovverket de er satt til å håndtere og håndheve?
Myndighetene skal ivareta varsling innenfor sitt ansvarsområde!
Helse-
og omsorgsdepartementet svarer i mail: «Du etterspør dine
persondosimeterrater fra Statens Strålevern. Ved spørsmål fra en
arbeidsgiver eller arbeidstaker om informasjon om doser til personer
som har vært tilknyttet deres persondosimetritjeneste utleverer
Strålevernet resultatene. Som arbeidstaker hos firma x har du ikke
vært tilknyttet deres tjeneste og Strålevernet har dermed ingen
resultater for dine doser. Du kan ha fått dosimeter fra en annen
tjeneste eller båret ikke-persontilknyttet dosimeter der
virksomheten selv holder oversikt. Strålevernet har heller ikke fått
noen årlige rapporter med doseresultater fra firmaet du jobbet i.
Ved tilsyn sjekker Strålevernet virksomhetens rutiner for
informasjon til ansatte om dosimetriavlesning og oppbevaring av
doserapporter. Det ble ikke gitt avvik eller anmerkninger knyttet til
dette ved Strålevernets tilsyn i firmaet du jobbet i 2010.»
Jeg
håper leserne her får med seg det arrogante svaret, og kanskje bør
du lese nettopp dette avsnittet en gang til. Husk på at jmfr
pargrafer
nevnt tidligere i Strålevernsforskriften, SKAL Statens Strålevern
motta årlig rapporter vedr. ansattes doserater. Både Statens
Strålevern, og ikke minst Helse- og omsorgsdepartementet, burde i
2014 når jeg varsler om dårlig håndtering av tidligere vunnet
varslersak , ta stilling til at faktisk saken er vunnet, og at to
rapporter underbygger både dommen og ikke minst det jeg varslet om.
Dette
svaret tilsier jo at Statens Strålevern overhodet ikke har gjort
jobben sin. Svaret
tilsier jo også at, Helse- og omsorgsdepartement som er «sjefen»
til Statens Strålevern ikke engang forstår lovbrudd på egne
paragrafer og ansvarsområde.
Jeg
forstår da hvorfor folk i bransjen, spør om jeg kan ta dette opp,
da de selv ikke tør.
Med
dette svaret på en varsling på dårlig håndtering av en
varslersak, beviser jo at myndighetene ikke forstår betydningen av
hva de er satt til å gjøre i en varslersak. Jeg må i tillegg igjen
få poengtere at dette er en varslersak om nettopp varsling om
uvettig bruk av radioaktive kilder og nødvendig sperring for
allmennheten,
som ble vunnet i rettsapparatet i henhold til Arbeidsmiljøloven
§§2-4 og 2-5. Videre vil jeg poengtere at det er et krav at alle
som jobber med radioaktive kilder er godkjent hos Statens Strålevern.
For
ordens skyld, for Statens Strålevern, Helse- og omsorgsdepartementet
og resten av Norges befolkning vil jeg gjøre oppmerksom på at det
er minst 100 firmaer i Norge, som driver med denne type arbeid ref.
Statens Strålevern sine egne nettsider.
Helse-
og omsorgsdepartementet forstår altså ikke engang at det er en ny
varsling om dårlig håndtering av varslersak, men velger å gå rett
inn i varslersaken fra 2007 på hvert svar de gir meg, uten engang å
ta stilling til nye opplysninger eller tar stillingen til varslingen
om dårlig håndtering av varslersak. Helse- og omsorgsdepartementet
unnlater å forholde seg til all dokumentasjon, og velger heller å
støtte seg til konklusjonen fra Statens Strålevern, og vurderingen
av egen saksbehandling, som ikke har resultert i annet enn å
forsvare sin ikke-eksisterende oppfølging og brudd på egne
regelverk.
I
Helse- og omsorgsdepartementets sitt siste svar til meg bekreftes det
igjen at dette departement ikke har forstått at jeg faktisk varsler
om dårlig håndtering av varslersak fra 2007, men velger å avslutte
med flg. spenstige
sitat:
"For øvrig vil vi gjøre oppmerksom på at arbeidsmiljøloven
og dens regler om varsling er utenfor Helse- og omsorgsdepartementets
område."
Ergo;
her sitter jeg, i
mars året etter,
og venter på svar fra Arbeids- og sosialdepartementet som
mottok min varsling den 25. september 2014, og som
har ansvaret for varsling iflg Helse- og omsorgsdepartementet.
Mailene
fra Helse- og omsorgsdepartementet er undertegnet av førstekonsulent
og avdelingsdirektør.
Måten
Helse- og omsorgsdepartement håndterer varsler på tilsier jo at man
ikke kan lykkes med varsling mot dette departement. (Det er dette
departementet som bryter arbeidsmiljøloven flest ganger, og det er i
dette departement som jeg opplever har de groveste varslingssaker,
henviser her til FAFOs rapport av 2010.)
Forstår
de offentlige organer og myndigheter hva Stortinget sier om deres
ansvar og oppfølging i henhold til varsling? Både det statlige
organet: statens strålevern, samt Helse- og omsorgsdepartementet som Statens Strålevern er underlagt, dytter
saken tilbake til Arbeids- og sosialdepartementet som har ansvar for varslingsparagrafene
i
Arbeidsmiljøloven, dette vil si at verken Statens Strålevern eller Helse- og omsorgsdepartementet vil ta stilling til
varsling. Dette må jo være et svar på at varslingsparagrafene ikke
fungerer, da eventuelle varslere ikke får støtte fra de myndigheter
som det evt. varslet er underlagt.. Det
er nettopp disse myndigheter
og
instanser man er
helt avhengig av i en varslersak. Men
når de ikke engang forstår sitt eget lovverk og paragrafer, så er
kan man ikke lykkes i en varslersak. Ergo; varslingsparagrafene slik
de fremstår i dag fungerer ikke. Det nytter ikke å varsle. Det
eneste du kan oppnå er at du vinner varslersaken, men ingen følger
opp selve varslingen. Hva er da vitsen med å varsle, for å vinne
rettssaken? NEI! En varsling er for å beskytte allmennheten, og er
ikke ment som personlig vinning.
Hanne
Bjurstrøm, daværende Arbeidsminister, kalte meg brøytegutt og sa
jeg satt varsling på dagsordenen. Det
var jo ikke derfor jeg varslet, for å bli kalt brøytegutt, jeg
varslet pga sikkerheten til innbyggerne i eks Oslo, og trodde faktisk
at myndighetene ville gjøre sitt for å følge opp varslingen, og
ivareta sikkerheten til innbyggerne, og ikke minst at de ansvarlige
ble stilt ansvarlig. Per dato når det gjelder denne delen av min
varsling, er ingen stilt ansvarlig.
Iom
at dette varselet er av så alvorlig karakter, og gjelder flere ulike
instanser, berører dette varselet flere departement. I møtet med
Arbeids- og sosialdepartementet ble det varslet til to ulike
departement, en varsling på dårlig håndtering av varslersak fra
2007. Det andre departementet er enda ikke ferdig med undersøkelsene,
og jeg har således ikke fått noe svar fra dette departement. Dette
vil jeg komme tilbake til senere, men allerede nå kan jeg si at jeg
reagerer på en meget sen respons i og med at undersøkelsen nå har
tatt et halvt år fra de mottok varselet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar